Visiestukken
Het Meesterschapsteam Nederlands heeft in de afgelopen jaren bijgedragen aan de discussie over het schoolvak Nederlands, in samenwerking met zo veel mogelijk relevante betrokkenen, zoals docenten, onderwijsontwikkelaars, lerarenopleiders, wetenschappers en uitgevers. Deze discussies werden mede aangewakkerd door trajecten rondom de actualisatie van het curriculum (Curriculum.nu) en de actualisatie van de kerndoelen en examenprogramma’s.
Het Meesterschapsteam Nederlands heeft de actualisatievoorstellen op een constructief-kritische manier gevolgd, en heeft daarbij een aantal visiedocumenten en flankerende artikelen gepubliceerd. De belangrijkste publicaties van het team zijn:
2021: Bewuste geletterdheid in perspectief
2018: Visie op de toekomst van het curriculum Nederlands
2016: Manifest Nederlands op School
Kern van de visie van het Meesterschapsteam Nederlands is de toevoeging aan het schoolvak van kennisinhouden, het benaderen van die kennisinhouden vanuit verschillende perspectieven, en de verrijking van de traditionele taalvaardigheden met algemene vaardigheden (zoals informatievaardigheden, onderzoeksvaardigheden, oordeelkundigheid en metacognitieve vaardigheden).
Voor onderwijsgerelateerde publicaties van de individuele teamleden verwijzen we naar de jaarverslagen van het Meesterschapsteam Nederlands.
Totstandkoming van deze en gerelateerde publicaties
- Uit januari 2016 stamt het Manifest Nederlands op School, het resultaat van een aantal conferenties met betrokkenen (zie Bijeenkomsten). Hierin introduceert het team de notie Bewuste Geletterdheid.
- Voortbouwend op het Manifest publiceerde het meesterschapsteam Nederlands in februari 2018 een Visie op de toekomst van het curriculum Nederlands, ter voorbereiding op de eerste werkzaamheden van het docentontwikkelteam Curriculum.nu.
- In juli 2018 schreef het Meesterschapsteam Nederlands als bijlage bij feedback op het tweede tussenproduct van Curriculum.nu een Reflectiedocument over de Grote Opdrachten van het leergebied Nederlands. In dit document wordt de visie op het curriculum uitgebreid tot een visie op de “grote vragen” van het leergebied.
- In december 2019 bracht het Meesterschapsteam Nederlands een conceptversie uit van Perspectieven op taal, taalgebruik en literatuur als basis voor eindtermen. Deze verdere uitwerking van het Manifest uit 2016 en de Visie uit 2018 is besproken met wetenschappers, vakdidactici, docenten en andere betrokkenen tijdens de Conferentie in Ravenstein op 8 en 9 januari 2020.
- In maart 2021 verscheen een nadere concretisering van de visie: Bewuste geletterdheid in perspectief. Hierin worden de relaties tussen de kennisinhoud, inzichten en vaardigheden van het schoolvak verduidelijkt, rekening houdend met de vier perspectieven. Dit visiestuk maakt ook duidelijk welke vakinhouden hierbij een plek verdienen binnen het schoolvak en was op 22 april 2021 onderwerp van gesprek tijdens het online Pizzasymposium ‘Mee(r)doen met het Meesterschapsteam Nederlands’.