Visiestukken

Het Meesterschapsteam Nederlands heeft in de afgelopen jaren bijgedragen aan de discussie over het schoolvak Nederlands, in samenwerking met zo veel mogelijk relevante betrokkenen, zoals docenten, onderwijsontwikkelaars, lerarenopleiders, wetenschappers en uitgevers. Deze discussies werden mede aangewakkerd door trajecten rondom de actualisatie van het curriculum (Curriculum.nu) en de actualisatie van de kerndoelen en examenprogramma’s.

Het Meesterschapsteam Nederlands heeft de actualisatievoorstellen op een constructief-kritische manier gevolgd, en heeft daarbij een aantal visiedocumenten en flankerende artikelen gepubliceerd. De belangrijkste publicaties van het team zijn:
2021: Bewuste geletterdheid in perspectief
2018: Visie op de toekomst van het curriculum Nederlands
2016: Manifest Nederlands op School

Kern van de visie van het Meesterschapsteam Nederlands is de toevoeging aan het schoolvak van kennisinhouden, het benaderen van die kennisinhouden vanuit verschillende perspectieven, en de verrijking van de traditionele taalvaardigheden met algemene vaardigheden (zoals informatievaardigheden, onderzoeksvaardigheden, oordeelkundigheid en metacognitieve vaardigheden).

Voor onderwijsgerelateerde publicaties van de individuele teamleden verwijzen we naar de jaarverslagen van het Meesterschapsteam Nederlands.

Totstandkoming van deze en gerelateerde publicaties