oud-Publicaties
Publicaties Meesterschapsteams Nederlands (selectie)
De belangrijkste publicaties van het Meesterschapsteam Nederlands zijn:
2021: Bewuste geletterdheid in perspectief
2018: Visie op de toekomst van het curriculum Nederlands
2016: Manifest Nederlands op School
Hieronder staat een keuze uit publicaties van leden van het meesterschapsteam.
2019:
- Abma, Auke, Hans Bisschop, Ton van Haaften, Riek Hazenbosch, Carly van Tilborg (2019), ‘Een scanner die overtuigt. Over een didactisch instrument voor de analyse en beoordeling van argumentatief taalgebruik’. Levende Talen Magazine 106 (5), 18-24.
- Bax, Sander (2019), ‘Onderzoek voor het schoolvak Nederlands. Inleiding’. TNTL 135 (2), 7984.
- Bax, Sander (red.) (2019), Onderzoek voor het schoolvak Nederlands. [Themanummer van:] TNTL 135 (2019) 2
- Bax, Sander & Erwin Mantingh (2019), ‘Tjeempie! “Wat zou er zijn met die moderne schrijvers?” Literatuurhistorisch redeneren met Liesje in Luiletterland’. TNTL 135(2), 100-127.
- Coppen, Peter-Arno (2019), ‘Wat zijn de grote inzichten uit de neerlandistiek?’ Neerlandistiek voor de klas, 26-3-2019.
- Coppen, Peter-Arno, Jimmy van Rijt, Astrid Wijnands & Roy Dielemans (2019), ‘Vakdidactisch onderzoek naar grammaticaonderwijs in Nederland’. TNTL 135(2), 85-99.
- Evers-Vermeul, J. (2019). ‘Het nut van gecombineerd lees- en schrijfonderwijs.’ In J. van der Hoeven (red.), De rol van schrijven, teksten en de leraar in het onderwijs; samenvattingen van actueel internationaal wetenschappelijk onderzoek (pp.23-28). Voor u gelezen 2019. Rotterdam: Kenniscentrum Begrijpend Lezen.
- Glopper, K. de (2019). ‘En de volgende boost gaat naar … Over onderzoek naar effectieve leeractiviteiten voor het schrijfonderwijs in havo 4.’ Levende Talen Tijdschrift, 20 (3), 23-31.
- Meesterschapsteam Nederlands (2019). ‘Perspectieven op taal, taalgebruik en literatuur als basis voor eindtermen‘.
- Rijt, Jimmy van, Wijnands, Astrid & Coppen, Peter-Arno (2019). ’Dutch teacher beliefs on linguistic concepts and reflective judgement in grammar teaching’. L1 Educational Studies in Language and Literature, 19 (1), 1-28.
- Rijt, Jimmy van, Swart, Peter de, Wijnands, Astrid & Coppen, Peter-Arno (2019), ’When students tackle grammatical problems: Exploring linguistic reasoning with linguistic metaconcepts in L1 grammar education’. Linguistics and Education, 52, 78-88.
2018:
- Bax, Sander, ‘Leren de wereld te lezen. Over het belang van de Neerlandistiek’. Vaktaal 2018, 1, pp. 22-23. Ook gepubliceerd in Diggit Magazine, 5-4-2018
- Bax, Sander & Erwin Mantingh (i.s.m. het docentontwikkelteam Literatuurgeschiedenis van de twintigste eeuw), ‘Een web van twintigste-eeuwse literatuur. Naar een didactiek voor literatuurgeschiedenis van de twintigste eeuw’. Nederlandse Letterkunde 23 (2018) 3, 257-286.
- Bloemert, Jasmijn, Kees de Glopper, Wander Lowie e.a. (2018), Vakdidactisch onderzoek en de onderwijspraktijk. [Themanummer van] Levende Talen Magazine. Vereniging van Leraren in Levende Talen.
- Bogaerds-Hazenberg, S.T.M., & Evers-Vermeul, J. (2018). ‘Onderwijs in tekststructuur: Helpt dat?’ In J. van der Hoeven & B. Emans (red.), Voor u gelezen 2018 – samenvattingen van actueel internationaal wetenschappelijk onderzoek (pp. 17-23). Rotterdam: Kenniscentrum Begrijpend Lezen.
- Coppen, Peter-Arno, ‘Kunnen maar ook kennen. Het schoolvak Nederlands op de schop.’ Onze Taal 87 (2018) 5.
- Coppen, Peter-Arno, ‘Nieuwe perspectieven voor het schoolvak Nederlands’. Levende Talen Magazine (2018) 5, 49-52
- Coppen, Peter-Arno, ‘Leerlingen maken spelletjes van schooladviezen.’ Onze Taal 87 (2018) 5.
- Coppen, Peter-Arno, ‘De meesterschapsteams Nederlands over een nieuw curriculum‘. Neerlandistiek voor de klas 11-2-2018.
- Glopper, K. & Pullen, C. (2018). ‘Perspectieven op rijker schrijfonderwijs.’ Levende Talen Magazine, 105 (3), 53-54.
- Glopper, K. de (2018). ‘Nieuws over Nieuwsbegrip. Over de uitkomsten en interpretatie van een studie naar de effecten van onderwijs in strategieën voor begrijpend lezen.’ Levende Talen Tijdschrift, 19 (2), 26-32.
- Hulst, Donna van der, Melis, Josje, Stolk-Pronk, Liesbeth & Coppen, Peter-Arno (2018). ‘Grammaticaspelletjes’. In A. Mottart & S. Vanhooren (Eds.), Tweeëndertigste Conferentie Onderwijs Nederlands, Gent (Skribis), pp.243-252.
- Mantingh, Erwin (2018), ‘De leerling als ontdekkingsreiziger door tekst, taal en tijd. Mi have een droom: Groningen, 2032’. In: Witte 2018, 55-85.
- Mantingh, Erwin (2018), ‘Grote opdrachten voor het leesonderwijs. Enkele slotopmerkingen’. [Powerpoint van voordracht op] Expertmeeting Stichting Lezen, Amsterdam, 31 oktober 2018.
- Mantingh, Erwin, ‘De Witteweg naar een veelbelovende toekomst voor het literatuuronderwijs’. Neerlandistiek.nl, 4-4-2018.
- Meesterschapsteam Nederlands (2018). ‘Visie op de toekomst van het curriculum Nederlands‘.
- Witte, Theo (red.) (2018), Lectori salutem. De veelbelovende toekomst van het literatuuronderwijs. Symposium ter gelegenheid van het afscheid van dr. Theo Witte van de RUG op 16 maart 2018 in Het Kasteel te Groningen. Groningen (Expertisecentrum Vakdidactiek Noord RUG).
- Witte, Theo (2018), ‘De kunst van het onderwijzen. De veelbelovende toekomst van het literatuuronderwijs in zeven axioma’s’. In: Witte 2018, 55-85.
- Witte, Theo, ‘De kunst van het onderwijzen: naar een levenskrachtige visie op het literatuuronderwijs.’ Nederlandse Letterkunde 23 (2018) 3, 257-286.
2017:
- Mantingh,, Erwin, ‘Aldus sprak Willem-Alexander. Goed luisteren naar een koning met wederkerend historisch besef’. VakTaal 30 (2017) 2, 22-23.
- Witte, Theo, ‘Enkele zorgwekkende ontwikkelingen aangaande het schoolvak Nederlands’. Neerlandistiek.nl, 2017-07.
- Witte, Theo, ‘Kanttekeningen bij de reactie van Helge Bonset op mijn notitie over ontwikkelingen in het schoolvak Nederlands’. In: Neerlandistiek, 2017-07.
- Witte, Theo, ‘Nederlands uit het dal‘. VakTaal 30 (2017) 4, 10-11.
- Witte, Theo, Erwin Mantingh & Marjolein van Herten, ‘Doodtij in de delta? Stand en toekomst van het Nederlandse literatuuronderwijs‘. Spiegel der letteren 59 (2017) 1, 115-143.
- Witte, Theo, & Erwin Mantingh, ‘BOEM! PaukeslagNieuw elan voor het literatuurgeschiedenisonderwijs’ . Handboek literatuuronderwijs 2017-2018. Nieuw elan in literatuuronderwijs.
2016:
- Coppen, Peter-Arno, Beter bewust (column) – Levende Talen Magazine 103 (2016) 7, 34-35.
- Mantingh, Erwin, ‘Laveren tegen de wind in? Het schoolvak Nederlands in beweging’. VakTaal 29 (2016) 1/2, 6-8.
- Mantingh, Erwin, Theo Witte, Peter-Arno Coppen & Ton van Haaften, Manifeste misverstanden. Levende Talen Magazine 103 (2016) 4, 38-39.
- Meesterschapsteam Nederlands (2016). ‘Manifest Nederlands op School‘.
In 2016 publiceerden de meesterschapsteams Nederlands het Manifest Nederlands op School, dat tot stand is gekomen in samenspraak met docenten, vakwetenschappers en vakdidactici. Het Manifest is een pleidooi voor bewuste geletterdheid. De meesterschapsteams Nederlands werken mee aan de ontwikkeling van didactiek en vakinhoud voor het schoolvak Nederlands in samenwerking met andere belanghebbenden.