Bijeenkomsten

Het Meesterschapsteam Nederlands heeft in de loop der jaren verschillende soorten bijeenkomsten gehouden. Het gaat hier met name om bijeenkomsten voor Docentontwikkelteams (DOT’s) en bijeenkomsten voor visieontwikkeling rondom het schoolvak Nederlands.

Docentontwikkelteams

In een DOT werken docenten Nederlands samen met vakdidactici en/of vakinhoudelijke specialisten, in teams van zo’n vier tot twaalf personen. Tijdens de bijeenkomsten werken deelnemers gezamenlijk aan het ontwikkelen van lesmaterialen en -plannen, worden ervaringen gedeeld, wordt de werkwijze geëvalueerd en kan het materiaal worden bijgesteld. Bij DOT’s onder verantwoordelijkheid van leden van het meesterschapsteam Nederlands gebeurt dit vanuit de centrale notie bewuste geletterdheid en onder het motto ‘meer vakinhoud, meer plezier en betere resultaten’. Dit is een vruchtbare vorm van docentprofessionalisering die bijdraagt aan de vernieuwing en verbetering van het vak Nederlands en die docenten gelegenheden biedt om deel te nemen aan vakdidactisch onderzoek.

In de afgelopen jaren zijn leden van het Meesterschapsteam Nederlands als kartrekker of anderszins betrokken geweest bij de volgende DOT’s:

  • Activerende didactiek voor taalkunde (Nijmegen, Peter-Arno Coppen)
  • Retorica en argumentatie (Leiden, Ton van Haaften)
  • Praten over literatuur (Eindhoven, Marjolein van Herten)
  • Literatuurgeschiedenis van de 20e eeuw (Utrecht, Erwin Mantingh & Sander Bax)
  • Naar een didactiek voor literaire ontwikkeling (Zwolle, Theo Witte & Marlies Schouwstra)
  • Literatuurgeschiedenis (Groningen, Marijke Meijer Drees)
  • Modaliteit (Utrecht, Peter-Arno Coppen)
  • Integratie (Utrecht, Jacqueline Evers-Vermeul)
  • Rijm en ritme in taal (Nijmegen/Utrecht, Marc van Oostendorp & Sven Vitse)
  • Surflessen voor het web van de Nederlandse literatuur (Utrecht, Erwin Mantingh & Sander Bax)

De meeste opbrengsten van deze DOT’s zijn te vinden bij het Lesmateriaal.

Bijeenkomsten voor visieontwikkeling

Het Meesterschapsteam beoogt een constructieve bijdrage te leveren aan de vakinhoudelijke verrijking van het schoolvak Nederlands en wil het gebruik van vakdidactische inzichten in de onderwijspraktijk stimuleren. Om dit te bereiken belegt het team geregeld bijeenkomsten waarin docenten Nederlands, lerarenopleiders, vakinhoudelijke specialisten, educatieve uitgevers en andere betrokkenen met elkaar kunnen spreken over de visie op het schoolvak Nederlands.

  • 15 januari 2015: Symposium Schoolvak Nederlands – Taalkunde/Taalbeheersing. Verslag
  • 25 juni 2015: Symposium Schoolvak Nederlands – Letterkunde. Verslag
  • 28 & 29 september 2017: ‘De 24 uur van Ravenstein’. Conferentie Vakdidactiek Nederlands in onderwijs en onderzoek. Verslag
  • 9 & 10 januari 2020: Conferentie ‘Grote inzichten voor het schoolvak Nederlands’
  • 22 april 2021: Online Pizzasymposium ‘Mee(r)doen met het Meesterschapsteam Nederlands’
  • van 2018-2024 hebben leden van het Meesterschapsteam Nederlands deelgenomen aan allerlei bijeenkomsten over het schoolvak Nederlands, waaronder bijeenkomsten in het kader van Curriculum.nu en de actualisatie van de kerndoelen en eindtermen van het schoolvak Nederlands).