Bijeenkomst schrijfvaardigheid (15 februari 2023)
Op woensdag 15 februari 2023 organiseren we een online bijeenkomst van het Vakdidactisch Netwerk Nederlands Utrecht. Het thema van deze bijeenkomst is ‘Schrijfvaardigheid’. Jeroen Steenbakkers zal de keynote verzorgen over formuleeronderwijs in het licht van schrijfonderwijs. Hij gaat hierbij in op de vraag hoe je formuleer- en schrijfstijllessen kunt geven die bijdragen aan bewuste formuleervaardigheid. Leerlingen leren in deze lessen schrijven met de lezer in gedachte, en ze leren lezen met de schrijver in gedachte. Het onderzoek van Jeroen Steenbakkers richt zich vooral op derde en vierde klassen.
Naast Jeroen Steenbakkers verwelkomen we ook een drietal workshopgevers die met je in gesprek gaan over zelfontworpen lesmaterialen en didactische voorbeelden. Verderop op deze pagina vind je een beschrijving van dit gevarieerde aanbod aan workshops.
De plenaire lezing en de workshops verbinden de praktijk met actuele inzichten uit de wetenschap. Je bent van harte uitgenodigd, als je behoort tot de groep van alumni van de lerarenopleidingen van HU & UU, stagebegeleiders, vakdidactici, hogeschooldocenten en vo-docenten uit de regio Utrecht!
De bijeenkomst vindt online plaats op woensdag 15 februari van 19:30-21:30 uur.
Hieronder vind je achtereenvolgens het programma, informatie over de workshops en het formulier waarmee je je kunt aanmelden. Zodra je je hebt aangemeld via het formulier zie je een bevestigingsbericht verschijnen met daarin de betaallink. De kosten voor de bijeenkomst bedragen 25 euro. De aanmelding zal sluiten op 8 februari 2023.
Programma
19:15 – 19:30: Inloop
19:30 – 19:40 Plenaire inleiding
19:40 – 20:30 Keynote Jeroen Steenbakkers
20:30 – 20:40 Pauze
20:40 – 21:25 Workshops (zie hieronder)
21:25 – 21:30 Plenaire afsluiting
Workshops
Besteed je feedback uit! – Iris Hofstra
Peerfeedback is één van de meest efficiënte en nuttige onderdelen van het schrijfproces, maar enkel wanneer de peerfeedbackinstructie gedegen is. Samen gaan we op zoek naar de slimste manier om peerfeedback te integreren in ons schrijfonderwijs.
Leesvaardigheidssandwich – Sarah Beeks
Hoe kun je rijk lezen aanbieden en de leesmotivatie vergroten? In deze workshop staat een lessenreeks voor vwo 4 centraal, die is vormgegeven met behulp van de leessandwich: een didactisch model met activiteiten voor, tijdens en na het lezen.
Formatief toetsen bij het vak Nederlands – Tara Sikking
Hoe kan je bij Nederlands met formatief toetsen aan de slag gaan? De focus ligt hierbij op verschillende werkvormen te gebruiken bij leesvaardigheid en spreekvaardigheid. De ICT-omgeving LessonUp vormt de basis voor de inhoud van de workshop.
Aanmeldformulier:
Dit formulier kan niet meer ingevuld worden