Nederlands

Leerlingversie Perspectieven op het schoolvak Nederlands: een strip-o-graphic door Daniëlle van den Heuvel

Onlangs bracht het Meesterschapsteam Nederlands Bewuste geletterdheid in perspectief uit. In deze tekst hebben we onze visie op het schoolvak Nederlands verder hebben uitgewerkt en de verbanden tussen kennis, vaardigheden en inzichten verder geconcretiseerd. Omdat we enthousiast zijn over deze visie en deze ook bij leerlingen onder de aandacht willen brengen, hebben we in de vorm van een prijsvraag docenten Nederlands gevraagd om, een aansprekende en begrijpelijke korte versie te maken voor op onze website. Geen eenvoudige opgave: het is immers best ingewikkelde materie die voor leerlingen niet eenvoudig te begrijpen zal zijn.

Daniëlle van den Heuvel van De Nassau in Breda maakte deze strip-o-graphic samen met haar leerlingen: ‘Ik heb mijn leerlingen in de onderbouw bevraagd over hun favoriete manier om informatie tot zich te nemen. Veel leerlingen gaven aan iets met “plaatjes en tekst” prettig te vinden, maar het hoefde niet per se een strip te zijn. We kwamen uiteindelijk uit op een soort “strip-o-graphic”.’ Niet alleen de manier waarop leerlingen graag deze informatie tot zich zouden willen nemen, ook de inhoud besprak zij met hen. Zo bekeken ze samen woorden die wel bekend waren en woorden uit de visie die moeilijk gevonden werden. Daarvoor zochten ze een alternatief. Zo werd ‘individuen’ vervangen door ‘personen’ en voor ‘vier perspectieven’ werd het alternatief ‘op vier manieren kijken’ gevonden. Vervolgens is Danielle met al deze informatie zelf aan de slag gegaan met pen en papier en dat leverde deze vrolijke ‘strip-o-graphic’ op waarin de ingewikkelde stof op een voor leerlingen begrijpelijke manier wordt gepresenteerd.

Veel dank, Daniëlle en leerlingen, voor deze mooie leerlingversie van ons nieuwste document Bewuste geletterdheid in perspectief!

Marjolein van Herten, namens het Meesterschapsteam Nederlands

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *